Wednesday, February 17, 2010

" Electrical Knowledge "

Selamat pagi semua!! korang nak tau tak apa yang menyebabkan kenaikan dan kemenurunan bill electrik rumah korang? meh aku story dari info yang aku dapat dari email-email yang aku terima! ok. for those yang stay dekat semenanjung ni, tariff electric agak-agak dalam 30sen - 45sen perkilowatt-hour (kWh). bergantung jugak pada penggunaan dia. makin banyak korang guna makin banyak korang bayar. if korang kaya-raya tak kisah la.

Dekat bawah ni simple table aku nak tunjukkan dekat korang pasal alat-alat electrik yang korang gunakan dekat rumah. if usha sekali imbas memang cost die agak rendah. tapi if kira betol-betol if guna 3sen/jam. if korang pasang 24/7. sebulan kene bayar rm20 jugak!


Appliance

Estimated cost (sen/hour)

Fluorescent Light

1 sen

Wireless Router

1 sen

ASTRO decoder + dish

2 sen

Table Fan

2 sen

Incandescent lights

3 sen

Ceiling Fan

3 sen

Computer (laptop)

5 sen

CRT (normal) TV (21 inch)

3 sen

LCD TV (32 inch)

7 sen

Computer (desktop)

9 sen

Plasma TV (42 inch)

10 sen

Washing Machine

15 sen

Vaccuum Cleaner

17 sen

Electrical Clothes Iron

33 sen

Electric Hot Plate

46 sen

Air Conditioning

46 sen

Electric Water Kettle

50 sen

So pesanan aku duk berjimat la pakai electric tu ok. sebab nant korang jugak yang kene bayar lebih. if duduk hostel macam aku ni takpa. pasang je 24/7. bayar tetap sama. so dari aku rugi baik aku guna. betol tak? haha.

p/s: esok nak bayar yuran electric bilik aku. kang tak pasal-pasal aku kene saman dengan pihak berkuasa kolej.

No comments:

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails