Wednesday, March 3, 2010

" Cerita Cikgu Jahat "


Aku nak story kisah aku zaman-zaman sekolah rendah dulu. Kisah agak bodoh la aku rasa. Masa kecik-kecik dulu aku sekolah dekat tanjung lumpur, kuantan, Pahang. Masa tu aku darjah 2. Time rehat. Sekolah petang. Aku lepak dengan kawan-kawan aku. Diorang pengawas darjah 3. Apa ntah borak punya pasal tiba-tiba macam bertekak sikit. Diorang cakap “ kau ni b*bi la”. Then aku reply la “asal aku b*bi pulak?, cikgu kau yang b*bi”. Aku pon tak berapa ingat kenapa aku cakap cikgu dia. Tapi bukan aku arahkan dekat specific cikgu. Aku main sembur je time tu. Budak-budak lagi kan.

Then habis waktu rehat. Masuk kelas. Bau memang tak ingat la. Dengan cili sos bertepek dekat poket baju. Tiba-tiba tengah-tengah duduk dalam kelas. Ada pengawas ketuk pintu kelas aku. Ada cikgu ape nama ntah aku tak ingat nak jumpa aku. Aku dah tak sedap hati. Kaki da gegel. Takan sebab aku cakap cikgu b*bi tadi kot. Aku naik ke tingkat 3 block sekloah aku. Then aku nampak seorang cikgu perempuan ni duduk atas meja dia. (dala meja dekat luar kelas, apa barang..). Cikgu perempuan tu pon lantas sound aku. “awak yang cakap saya b*bi tadi ye??!!”. Standard budak darjah 2 la kene sound kan. Mesti terdiam tergegel kaki. Mulut tutup rapat. Paling cilaka cikgu tu boleh main jolok-jolok pipi aku dengan rotan buluh dia. Cakap aku kurang hajar. Memang bengang la aku time tu (padahal cuak habis). Then aku masuk kelas aku aku senyap jek (ntah-ntah aku nagis. Gua lupa. Serious. Gua lupa.).

Sekarang lama-lama aku terfikir. Salah aku ke? Aku bukanya direct sound dekat specific cikgu. Ramai cikgu dalam sekolah tu. Maybe sang pengawas-pengawas boleh bantai aku sound dekat guru kelas dia. Budak kecik pon nak amik port. Dah la suka-suka nak jolok pipi aku. Lain kali buat la siasatan dulu. Tak matang betol cikgu tu. If aku jumpa dia satu hari nanti siaplah cikgu tu. (masa dia ragging aku tu dia pakai bju kebaya hijau shining-shining, kurus macam cicak, tak cantik, ala-ala kampong sikit). Sebab tu aku tak berminat jadi pengawas, tak berminat jadi cikgu sekolah rendah. Sakit hati.


p/s: lepas ni aku nak anta anak-anak aku sekolah dekat japan. Cara dia lain sikit. Bawak budak-budak pergi jalan-jalan. Ke pos office, lintas jalan dan macam-macam. If dekat Malaysia. Nanyi. Nyanyi. Dan nyanyi. (ais kacang.. ais… ais kacang… bila cuaca panas dan rasa dahaga..bla bla bla.) teringat naik kereta dengan zack nyanyi lagu ni. Ko ingat tak lagu “padi” ko tu zack. Merapu. Bye!

12 comments:

Kirr_rule said...

aku pun ad cter bodo jgk mse time sek rendah dlu.. mmg ler aku ni keturunan chi rmbut jgn cakap r mmg tercacak abes, tp ad ke patot cikgu tu buat aku mcm tu.. memula die tnyer "Apsal rambot aku tercacak? then lps die tnyer die plak jawab "awak pakai minyak rambut taik kucig eak..." bodo melampau2 cikgu tu sabo jer aku huhu... kre nyer cikgu sekolah rendah mmg jahat kot, mentang ler kiter budak kecik men terjah mcm tu jer x patot betul..hu3

ChUcK SaGaCiOuS said...

amboi...sesi luah prasaan
xpuas ati nmpk?...haha..
skrg bhaya...cikgu kna
beware...buat lauya skit,
student blik umah ngadu kt
parent...esk lusa smpai la
surat saman... "see u in court"
katanya

Kirr_rule said...

bgus btul carl buat entri ni aku plak x pnh terfikir nk buat haha.. sbnyer aku mls nk pk benda bodo tu walaupun sampai skng aku masih teringt kata2 cikgu tu he3

Carl Samsudin said...

2 la. aku rasa cikgu sekolah rendah nie banyak jahat2 la. mentak2 budak-budak kecik kan. suke hati diorang jek nak bantai. bukan semua. tapi kebnyakanya jahat.

mYpRecious said...

haha.. gile samseng cikgu tu nak jolok2 pipi dgn rotan pualk.. dgn bdk darjah 2 pon nak amek port sgt.. gilo ke ape.. cikgu2 dulu lain dgn cikgu2 skang..

Tingat pulak aku dulu pernah kene denda jalan itik satu koridor dgn cikgu b.melayu.. mmg memalukan betul.. padahal aku tak bsing pun dlm kelas.. huhu..

Epul Azimi said...

wah,kecik2 dh jadi samseng ea....hehehe

Anonymous said...

hahaha..tetiba aku rase cm leh teka cikgu 2 name ape...

Carl Samsudin said...

apa nama cikgu 2?

tima true.warna said...

kehkehkeh...
kes adik sy lagi pulak, jadi last year.
cikgu masuk campur hal budak darjah 1 (adik sy la) vs pengawas darjah 4 just bcoz pengawas tu anak die. boleh tak cikgu tu plak lempang adik sy! padahal sebelum tu cikgu disiplin, dia dah soal siasat semua just cakap, 'ok pasni jgn buat lagi' sebab tau ni kes budak2 main gigit2 ni kan. rasa nak baling dakwat marker je kat cikgu tu. tak profesional lgsg!

Anonymous said...

Kalau nak kutuk tu ingat le dunia sikit, bukan semua cikgu macam tu, ramai yangbbaik-baik, awak tu yang cakap tak serupa bikin. Dah berjaya tapi tak kenang jasa, mengutuk cikgu, ilmu tak berkat. Berdendam, manusia apa awak ni. Inagt setiap perkataan anda keluarkan akan berbalik kepada anda 3 kali ganda.

Anonymous said...

Kau ni entah2 cikgu yg jolok pipi penulis ni tak?

Anonymous said...

biasa la manusia..dah bjaya lupa diri..hanya sebab satu perkara buruk lupa kebaikan cikgu yg lain.skurangnya cg sek rendah yg ajar setiap pkara asas.a,b,c..1,2,3.. hingga blh baca dan mengira.stiap kali awk baca dan mengira,stiap kali cg awk akn dpt pahala.itu smua saham d akhrat kelak.stiap kutukan,pahala pcuma..kalau dari kecik dah biasa ckp babi,blh bayang..mcmana sikap awk..apa perasaan awk org pggl awk babi?terhina kan?jijik kan..

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails