Tuesday, May 25, 2010

" Isu Air Malaysia - Singapura "



1. 1961, Datuk Dr. Leo Michael Toyad telah mengemukakan perjanjian bekalan air dari Johor ke Singapura bagi tempoh 50 tahun dengan kadar 3 sen bagi seribu galen air mentah.

2. Kadar tersebut tidak pernah dinaikan dari tahun 1961 sehingga sekarang. Kerajaan Malaysia berpendapat harga 3 sen bagi seribu galen air itu merupakan kadar yang tidak berpatutan dan tidak mencerminkan kadar sebenar harga pasaran air mentah pada masa kini.

3. Isu air Malaysia - Singapura ini merupakan isu sensitif antara kedua-dua negara. tahun 2011 genapla 50 tahun Johor membekalkan air ke Singapura dengan kadar 3 sen. Selepas ini apa pula perjanjian yang akan dibuat selepas Malaysia membuat kesilapan dengan menetapkan kadar yang rendah pada tahun 1961.


p/s: Amacam. berbaur politic tak? ada gaya penulisan CheDet tak? haha. selamat pagi!! *dengar cerita semalam Malaysia dan Singapura dah duduk-duduk sembang pasal air ini. apa cerita?

4 comments:

.::WaNiE::. said...

oo bukan singapore kata dia tak heran kalau malaysia xmo renew kontrak air tu

Carl Samsudin said...

tak pasti la wanie. ini semua banyak conspiracy. nama pon politic. nak cakap lebih tak pandai. kita kasi bunga je la. huhu. yang lain korang pandai la fikir2kan ok.

MiSs FaiRlaDy JiM said...

aah lah wanie..ada dgr jugak diorg kata tak heran..sebab lagipun diorg bukan dah banyak air ke kat keliling negara diorg apahal lak kite nak supply air ke dia...

Carl Samsudin said...

air laut if nak buat air mentah susah. bnyak perbelanjaan yg digunakan.

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails