Saturday, November 6, 2010

Cabaran Matematik Untuk Hari Minggu


 Salam weekend untuk semua pembaca blog aku ini. so sempena berhujung minggu ini kan. aku nak kasi korang satu cabaran matematik sikit la. dia macam teka-teki jugak. so siapa orang yang pertama yang boleh menjawab dengan tepat dan padat aku akan kasi review blog korang untuk next entry. ok? simple kan. so ini soalan dia:

 Eyriqazz, Darkbatman dan MelRomeo nak sewa satu bilik ini dengan harga RM30 seperti yang tertulis pada pintu bilik tersebut. so, Eyriqazz pon mengutiplah RM10 seorang. so bila dikira-kira genaplah RM30. beberapa minit kemudian tuan empunya bilik pon sampai. Eyriqazz pon bodeklah tuan empunya bilik tersebut untuk menurunkan harga. berbincang punya berbincang. tuan empunya bilik itu mempersetujui dengan memberi sewa dengan harga RM25. so, sekarang diorang dah ada balance RM5. Eyriqazz bagi RM1 kepada Darkbatman, RM1 kepada MelRomeo dan RM1 kepada diri sendiri. dan ada balance lagi RM2. so kiranya seorang hanya bayar untuk sewa RM9. so bila dikira balik. RM9 x 3 = RM 27. RM27 + RM2(balance) = RM 29. Eyriqazz, Darkbatman dan Melromeo dah pening kepala. mana lagi RM1? 

p/s: aku terkena benda ini masa aku tingkatan 2. dah lama dah. bila aku duk fikir dalam toilet baru aku dapat jawapan.
p/s/s: matematik tak pernah menipu.


9 comments:

0sh!Nz d' sen0r!ta said...

okeh da lupe ape jwpn. hehehe.

Taq Rafael said...

salah laa...
RM25 / 3org = RM8.33
Sapa ckp RM9 sorg...adeh laa
(RM8.33x3org)+(RM1x3org)+RM2(balance) = RM30
btol tak tuan tanah???

SyafiQ Bleszynski said...

RM 25/ 3 org (MelRomeo, Darkbatman, Eyriqazz) = RM 8.33

Jadi, (RM 8.33 x 3 org) = RM 25
(RM 1.00 x 3 org) = RM 3
(RM 2.00 = balance) = RM 2

Jumlah = RM 30.00.

So, mane ade hilang ke ape, salah kira tepat jek tue... kot

Melz said...

Aku rasa Rm1 tuh kat kedai Cendol .weh pekena cendol taman u ada beran ? ahahaha

Anonymous said...

huh dkt eyriqazz td de ag singgit an???
tol x???
dye owg bwoo bg singgit

bugs said...

matematik mmg xpenah tipu

RM25/3org = RM 8.33

RM25 + RM3 + RM2(balance) = RM30

atiewawa said...

haha. teka teki zmn skola nih. jwpn die slh kire! xD

Wawa said...

izin untuk share :)

Robert said...

izin untuk share :)

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails