Friday, November 26, 2010

Celcom Broadband Dimaki, Dicaci, Dihina


 Tadaaa! cuak dengan title entry aku kali ini 'Celcom Broadband Dimaki, Dicaci, Dihina'. benda ini aku dah perasan lama dah. bukan sehari dua, tapi sejak berbulan-bulan yang lalu. alkisahnya, semalam aku golek-golek menanti tidor aku cek lah facebook and twitter aku sekejap. then aku ternampak ada beberapa umat manusia ini duk memaki hamun Celcom Broadband. "Celcom Broadband lembab macam sipot babi!", "Celcom Broadband celaka!", "Celcom Broadband dah macam Berokband", "Celcom Broadband pukimak" pon ada! aduhai. apa lah masalah korang dengan Celcom Broadband ni yeh. so dengan lantas lah aku bertanyakan kawan-kawan aku yang masih aktif di facebook tentang Celcom Broadband nih, so antara respon yang aku dapat:

- wujud ke broadband yang superb atas bumi Malaysia ini?
- broadband dekat Malaysia selalu kene maki!
- maxis ok
- celcom broadband macam babieeeesss!
- digi ok mula-mula. sekarang kene maki jugak!
- celcom memang semakin lembab lah sekarang, guna banyak sikit dah kata orang guna lebih 5G. apa kes?
- bila broadband dekat Malaysia ini nak maju yek.
- terminate cepat, Celcom Broadband memang keji. 

 Maaf lah. sebab aku tak menggunakan Celcom Broadband. senang cerita aku tak menggunakan broadband. tapi PA aku dia menggunakan Maxis broadband. dia kata so far takda rungutan lagi, just time hujan jek coverage dia terganggu macam Astro. so kepada sesiapa yang ada masalah dengan broadband korang boleh lah kita share sama-sama eh. itu hak korang. korang bayar benda yang patut korang dapat. CONSUMERISM!. dan kepada pihak Celcom Broadband, sila lah ambil tindakan segera yeh! 

p/s: korang pernah dengar tak tentang YES by YTLcommunication? nanti aku try korek ok! its 4G babes!
p/s/s: lepas ini if broadband korang buat hal lagi. terminate jek! tunggu YES!



28 comments:

lovely stitch said...

sy dah try semua rangkaian...rasanya mana² broadband pon akan jd lembab bila dah sampai limit download...tapi celcom tu mmg slalu disconnect ler...tgh2 syok layan tenet tiba² sangkut lak....huhuhu...mmg stressssss!wimax pulak x semua tempat dapat liputan...bawak balik kampung mmg xde la...huhuhu...

aryu✿ said...

sy sokong lovely stitch.mmg betoi pon.geram.

Arsany Arsad said...

hahaha.. tgh hot gak pasal broadband ni.

aku baru subscribe maxis, do visit mines ade review sket www.imagenarystudio.blogspot.com

YES mmg padu tp coverage baru sekitar Klang Valley.

a.n.y.s.s said...

haah2 nak tau pasal YES tu! :)

Maisya Tahir said...

celcom broadband memang lembap..tengah syok on9 tiba2 disconnet..owh ye, berminat juga nak tahu pasal YES tu..

Salimah Alias said...

sya kt kolej ni pakai celcom broadband but not vadofone modem..ok saje.xde la slalu terdisconnect..
hehe..
tp kt rumah mmg plg besh gune stremyx..wee~ ok saje setiap mase mlah sgt laju..

athirahMedan said...

guna celcom broadband memang menguji tahap kesabaran. HAHA

Encik Tikus said...

tapi kawan aku guna celcom broadband okey jea.. lagi pun celcom lagi banyak dia punya line dekat Malaysia nie,LOL

Carl Samsudin said...

Lovely dan aryu: banyakan bersabar lah yeh. ramai yang kompelin pasal broadband celcom ni. hope celcom dapat selesaikan masalah dia dengan segera lah. tak pon korang pi buat aduan dekat celcom center ok!

Arsany: aku dah baca review ko pasal maxis broadband dan macbook kau! jeles sial!

anyss n maisya: nanti saya try cekidaud ok pasal YTL 2! rasanye terbaik!

Salimah: strymx memang best lah! sure!

athirah: tukar lah ke rangkaian lain.

ET: mungkin kawasan kau coverage dia gud gila lah! tak semua orang dapat full coverage.

liyana aziz said...

pernah pakai maxis,, perfect tapi tang nak bayaq tu hatoiii.. celcom broadband lak,, asyik exceed 5gb, mula la jadi macam siput.. sekian~~~

Katak Ijau said...

aku pakai celcom broadband..subsribe plan yang mthly RM98 tuh...tapi lately sgt disspointd dgn service b/band ni...
sangat super duper lembap..
line asyik EDGE jek...sedangkan, bukan aku kt kg..aku kat damansara kot...!! if kalo dah kat bandar pn lembap gitu...kat kg ape tah lagi..!! ramai gak kawan aku sggest better try alternative lain..selain dari major svc provider ni lah...takpun digi Turbo..org kata laju...

My MiRa said...

hye dear....seorang tetamu tak di undang telah bertapak di sisni...slam kenal tuan blog...heh :)

sarah-najwan said...

salam ziarah

bagi saya semua brodben sama
yg membezakan ialah line 3G itu
dgn kata lain coverage 3G

dulu pom saya xtau
dok nyalahkan berukben
marahkan berukben
padaal dia xsalah..huhu

sejak kwsan umah saya hadapi
masalah 3G..baru saya tahu
bukan salah berukben yer..
mende tu sama aje fungsinya
saya siap call careline dia tau..
bertanya kenapa tenet xle..
3G kenot connection
dorang ckp..3G kabel rosak camtulah
suh kita connect pkai GPRS/EDGE
kan slow tu..

yg patut kita tahu ialah line 3G
clear atau tak kws uolss

satu lagi..sila setting BB tu 3G only..
barulah xsangkut2 ngan gprs ke hape..

skrg ok je..tips lagi
try tgk kat henpom canggih uolls
ada x singal 3G..
jika ada..line baguih la tu..

sharing is caring
jika salah boleh betulkan
tu yg setakat saya faham

terpanjang pulak..hhee
hepi2 blogging..:)

Eyriqazz said...

yieza..honestly bro..eden dah mencuba streamyx,p1 wimax,digi, dan juga celcom broadband..in term of stability dan kelajuan, streamyx yang terbaik..yg wireless BB ni mostly depend on kawasan..makin ramai,makin lembab...easy money to the business

lylin n@mz said...

sonang2..xyah on9....ley ke idOP ekkk???huhu

{ finieViolet} said...

salam..

broadband di Malaysia belum advanced lagi..streamyx yang katanya paling bagus ni pun..banyak jugak songehnya juga..dah dekat 2 minggu streamyx saya macam siput sedut...huhuhu..sekarang tengah pakai celcom broadband kepunyaan adik saya..huhu..ternyata laaaaggiiii lemau macam biskut cap ping pong masuk angin..huhu...

Marya Hana . said...

hai. rasenya semua broadband pon penah kena maki. maxis pon lebey kureng lembabnya.

tapi sebenarnya, ikot kawasan lah. kalau dah dudok cerok , macam mana line internet nak OK. kompem2 ah KO. hee.

girlwiththeblueflamingo said...

dulu gune digi(2 bln lepas)
sgt laju
tp xtau la skg ape cite ngn digi tu
sbb dh x dudok malaysia :)

Lovely Emy said...

err, mana ada broadband yg bagus sgt kot, kan.. streamyx je paling oke.. ;)

~Nur Zulaiha~ said...

owh... i pnya celcom pon sllu over limit..
so mmg sgt2 lmbat la.. lg2 i ddk kolej,, smua students pon pkai
kdang2 lngsung.. padam,, per pon tak der
igatkan i sorg jer mslah cm nie..
tp yg pling bestnya... i kna bayar lbih tk over limit 2 n mcm2 mslah lg..
sdangkan i tak gna pon brodband nie dlm sbln...
so skrg tgah pikir2 nk tkar lain...

thankz for info!!

Shukjessa said...

okla meh aku cite serba sedikit pasal beruk band or BB nih...

1st of all, jangan compare BB streamyx dengan mane2 BB yang dimiliki oleh operator mobile phone. sebab ape?

streamyx mmgla talian die laju boleh capai 1MBps, tp apa keburukan dia? dia stationary, means bukan mobile. So kalau korang pergi holiday ke mana-mana, takkan nak bawak berukband streamyx korang tu, nak cucuk celah mana kan?

tu sume fix lined, so mmg akan laju, yang tak berapa nak laju mungkin disebabkan wireless, biasalah nama pun wireless, mesti ada gangguan.

aku dah guna celcom BB ni sejak dari zaman aku belajar 2 tahun yang sudah sejak ia mula-mula diperkenalkan di malaysia. sebab kena beli modem yang bentuk card tu bukan USB yang macam sekarang ni. Beli benda alah tu je dah dekat rm400. Dan time tu celcom BB ada 3 pekej je, basic rm68 300kbps, rm98 1.2mbps, dan yg satu lagi rm100+.

Dan so far yang aku pernah guna celcom BB ni dah rata aku guna, masuk kampung keluar kampung as long ada coverage celcom, line dan internet pasti ada. Cuma kadang-kadang je la celcom ni buat hal.

Dan untuk tahun ni la tibe-tibe celcom buat announcement ada limit 5GB per month padahal masa aku daftar dulu tulis unlimited usage, tu yg aku sanggup beli modem card sampai rm400 tu.

5GB ni untuk yang kaki surfing ok la, tapi untuk kaki download movie, lagu dan lain-lain for sure utk one month takkan cukup dan line akan jadi slow teramat slow sampai nak buka facebook pun tak dapat.

operator lain aku tak pasti, tp yg biase dengar orang mengeluh W1max coverage mcm taik, Digi pun sama, Maxis pun lebih kurang.

Dan yes ni sekalipun 4G tapi aku rasa ianya tak lebih macam streamyx je, ada zon2 tertentu je yg ada coverage. means bukan mobile dan versatile yang korang boleh bawak masuk kampung or pergi mana-mana. kalau boleh dapat mcm coverage operator handphone, aku lah orang pertama yang akan tukar talian.

p.s: sebaik2 nya beli usb modem asing, yang tidak dilock oleh mana-mana operator talian, so kalo operator sekarang buat hal, terminate, langgan je baru usb modem dah ade. And so far, aku guna Mobilink Lite ni coverage agak kuat la, compare to USB modem operator talian punya

Cik Nadia Bayu said...

celcom broadband memang teruk. line lembab gila. kadang nak check facebook pun susah gile. tp kat kl la. bila bawak kuantan, line bleh tahan laju walau dah gune lebih limit dari 2GB. celcom memang hampeh. sekian

Carl Samsudin said...

Liyana: itu lah. orang cakap maxis dia mahal sikit. tapi line dia bagus. biasa lah. benda mahal mesti la lebih qualiti kan? =)

Katak ijau: owh dekat damansara pon takda coverage 3g yang bagus ke? aduhai. macam pelik jek. btw ada digi turbo eh? macam best.

My mira: salam perkenalan. =)

sarah najwan: tapi pelik jugak. takkan kawasan bandar yang ada coverage 3 yg bagus pon still lembab. if orang ramai guna means dia akan jadi lembab eh? so cmne ni? kene perbetolkan la sistem bb nih!

eyriqazz: itu lah eyriqazz. strymx yang terbaik. pantas dan kurang terputus2. tapi strmyx ada tak yang portable?

lylin: boleh ke hidup zaman sekarang takpayah online?

finie: so macamana 2 solution dia? kene pindah luar negara kah? haha. gurau.

Marya: kesian broadband kan. bile lah nak berubah. huhu.

girl: stay kat mana sekarang? internet ok tak?

emy: emy pakai stymyx eh?

zulaiha: to la masalah student. i pon student jugak. memahami. banyakan bersabar eh. time cuti sem nant laju lah! =)

shukjessa: wah! gud explaination. banyak info kat situ. thanks alot! btw mana nak cari usb modemm asing2 2?

cik nadia: dekat kl banyak sangat org guna celcom broadband lah. kuantan? biase lah! kampung sayer!

girlwiththeblueflamingo said...

skrg kt california. :)

Cik Agogo said...

malaysia ni besar sangat agaknye...

hahaha...

pasal aku lepak umah cousin aku kat singapore, celah mane pegi pun ade je coverage wireless yang cemerlang gemilang dan terbilang...

kadang2 aku ade terfikir... takde ke bajet belanjawan mana2 tahun untuk buat malaysia ni ada wireless coverage yang sama hebat macam kat overseas? mcm korea ke... hehehe...

Anonymous said...

just tgk mende ni maybe bleh paham nape celcom BB ni teruk.. plus.. pic ni screenshot aku punye.. dan mende ni slalu jadi kat 2 kali dlm sbulan

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs445.ash2/71800_157551187618773_100000916770912_286850_8040088_n.jpg

Anonymous said...

Tu la, Celcom Broadband ni cekik darah, sehari 5 hggit 300 MB, smggu 100MB 10 hinggit.. Mmg bangang la mahal sangat, dh tu aq guna tenet main CoC pon data naek laju, bygkan main Clash of Clans pon mcm donlod benda lajunya.. Abih 100 MB dlm msa 13 mnit.. Sapa x bngg, background process xdak pon yg guna internet, nk kata automatic donlod pon xdak.. So CELCOM mmg patut diboikot dan dipadamkan line dia, mmg menyakitkan hati..

Anonymous said...

Yes internet pun macam sial... Selalu tak de coverage.. Kadang sampai 3 hari.. Pengguna internet kat malaysia ni rugi... Tak boleh tuntut ganti rugi bila tak dpt connect tenet.. Kementerian komunikasi pun tak guna...orang2 dia macam hampeh..konon study tinggi tapi otak still bodoh.. Langsung tak hak pengguna untuk tuntut ganti rugi bila syatikat komunikasi tak sedia sevis dengan baik...

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails