Friday, March 18, 2011

Why Marijuana is illegal, but Cigarette and Alcohol are legal ?


Assalamualaikum..

Hari ini aku nak buat satu entry ringkas yang maybe boleh buat orang marah and tak bersetuju dengan apa yang aku nak sampaikan ini. Aku just tulis ini berdasarkan pendapat aku melalui pembacaan. Sekiranya ada yang terasa atau marah dekat aku, aku nak mintak maaf la awal-awal. Aku bukan nak perbetulkan sejarah dan undang-undang. Aku just nak berkongsi apa yang aku rasa and aku fahami. Korang mempunyai otak dan akal untuk menilai mana yang betol dan mana yang salah. kan? =)


Marijuana/Cannabis/Ganja


Alcohol


Cigarrate

Korang tau tak apa itu Marijuana? Bagi yang kurang pasti apa marijuana tu mesti dalam fikiran korang marijuana ini adalah 'Dadah' yang sangat bahaya. Yang selalunya pengiat seni local and international ambil untuk feel khayal dan menaikan deria ransangan diorang. Tapi adakah semua jenis dadah adalah bahaya? Actually dalam family drugs. Marijuana ini duduk dekat level paling bawah sekali disebabkan marijuana ini berasal dari tumbuhan dan bukanya chemical synthetic (metamphetamine, ketamine and so on). Marijuana ini berasal dari tumbuhan as look like tembakau. As aku budak yang belajar sains kimia, aku ada jugak rujuk bahan bacaan yang melibatkan drugs-drugs ini dan tahu jugak serba sedikit bagaimana process penghasilan drugs dilakukan. Tapi benda-benda itu semua jangan disalah gunakan. Benda ini untuk kita belajar dan untuk berfikir.

Korang pernah tak try usaha mencari kenapa marijuana ini diharamkan? Siapa yang ditangkap menanam and mengedarkan marijuana ini boleh dihukum bunuh? Korang pernah tak nak ambil tahu kenapa rokok and alkohol ini tidak diharamkan? Kadang-kadang kita kene fikir jugak benda-benda yang macam ini. *macam aku pernah story before this yang kita ada penawar untuk cancer yang datangnya dari buah-buahan tapi benda itu distopkan. Kenapa?*. Sama jugak dengan rokok and alcohol. Benda-benda ini bisness berbillion ringgit. Sanggup ke diorang nak rugi?.

Pernah tengok statistik kematian akibat marijuana, rokok dan arak? Rokok ditempat pertama, alcohol ditempat kedua. TAPI belom pernah lagi ada kes kematian disebabkan marijuana. If ada boleh tolong kasitau aku tau? *kasi link sekali*. Tapi kenapa marijuana ini diharamkan? Nak kata marjuana ini boleh menyebabkan violent? Alcohol tak  ke? Faham tak apa aku maksudkan. Aku bukan nak menyokong marijuana ke apa. Aku just nak tau "Why Marijuana is illegal, but Cigarette and Alcohol are legal" ? Boleh siapa-siapa explainkan untuk aku? Thanks. 







p/s: Gunakan otak sebaik-baiknya. Jangan jadikan diri korang PUPET.


5 comments:

duraath said...

ini adalah perkara benar. para pemodal besar tak bole dapat keuntungan daripada penanaman cannabis. undang2 ini adalah palsu semata2. ini sgt benar. anda pernah melihat orang2 kg yg bertani seharian? di mana tenaga mereka dapat? mereka isap maryjane. pakcik tua itu perlukan tenaga untuk berkebun. anda boleh berkebun seharian wahai orang bandar?

jelas mudah - kaum pemodal mengharamkan dan meletakkan hukuman besar ke atas maryjane kerana mereka tiada untung. minum arak sampai mabuk, bawak kereta accident mati. isap rokok sampai ketua last2 mati. arak sumenye mahal2 minum ada style. rokok pun dah semakin mahal. anda tahu brape modal satu batang rokok jauh lebih murah dari cukai kerajaan?

sorry kalo saya komen panjang ye Carl.
btw, saya bukan penghisap rokok dan cannabis, saya bukan pemabuk minum arak. hanya ingin menerangkan ape yg ditipu oleh kaum pemodal.

byk lagi undang2 merepek yg diwujudkan untuk menjaga bank, kaum pemodal, dan orang2 besar. sebab itu gitaris Dewata selalu cakap Fuck the Law seperti Judge Dredd.

Carl Samsudin said...

YES DURAATH! apa yang ko cakap 2 100% aku setuju. aku dah nampak lama benda alah ini. ALL ABOUT BUSINESS! MONEY MONEY MONEY. FUCK OFF!!

BeaN MorENo said...

bagi gua bro actually ada kematian dalam pengambilan Maryjane. Bob Marley pun mati disebabkan 'jah' yang kuat...haha tapi kesan dia adalah terlalu rendah kalau nak dibandingkan dengan arak dan rokok. Satu lagi it is business matter bro...

Anonymous said...

Pihak dari sebelah sana pula berpendapat sebegini

http://aadk-sentul.blogspot.com/2009/01/apa-itu-ganja.html?m=1

Ganja mempunyai kandungan tar 50% lebih tinggi dari tembakau. Really?

AZIM MUTALIB said...

bob marley bukan mati pasal maryjane ok . goooooooo green freedom

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails