Thursday, September 29, 2011

Europe Trip 2011: Part 1

Assalamualaikum

Seminggu selepas Hari Raya Aidilfitri yang lepas aku dengan family aku berangkat ke Europe untuk berjalan-jalan. Plan ini dah lama dah. Dah siap beli ticket awal-awal dah. Then we got ticket yang murah around harga RM2,700 returns ticket. Kira murah la kan? If beli on the spot mau cecah RM4,000 harga dia kan. So berbulan-bulan jugak lah aku mengumpul duit nak pi menjelajah Europe ini. Finally 4 September 2011, aku dan 6 orang lagi ahli keluarga aku berangkat ke Europe! Kami naik Atihad Airways. Nak mampos punya lama aku naik flight. Atleast kali ini ada berhenti sekejap dekat Abu Dhabi. 2 Tahun lepas punya trip straight dari Kuala Lumpur ke London 13 jam! Mati kutu aku dalam flight.

Kuala Lumpur - Abu Dhabi (Sunday 4 September, 20:40 - 23:45) - 7 hours flight.
Abu Dhabi - London Heathrow (Monday 5 September, 02:35 - 07:25) - 7:45 hours flight.

Sampai Abu Dhabi dalam pukul 12 tengah malam dekat sana. Terus pergi Duty Free punya tempat. Usha-usha rokok dekat sana. Murah Gila! Dengan selamber depan parents aku, aku beli rokok Dunhill Fine Cut sekaten. 10 Pounds only bersamaan rm50! Rm50 boleh dapat 10 kotak rokok. *dengan niat nak bagi dekat member-member dekat Malaysia, hewhewhew* 1 kotak bersamaan RM5. Dekat Malaysia aku rasa banyak gila kerajaan Malaysia kenakan cukai rokok kat kita semua. 100% woi! Kiwak! Then lepak-lepak dekat Abu Dhabi 3 hours sementara tunggu flight ke London. Dalam pukul 2 pagi  aku naik flight ke London. Tidor jeeeeee. Dan dan sampai! =) *ketut dalam flight memang tak payah kira lah!*

Ticket flight dari Abu Dhabi ke Heathrow, London

Ini je barang-barang yang aku bawak ke sana. Satu hand luggage jek. Biasa lah bujang di negara sejuk. Baju boleh recycle! Takde hal!

Nak sedekah ke member dekat Malaysia. Tapi belom ada yang tuntut and paw aku lagi!

Menunggu flight Etihad ini bersiap sedia untuk depature

Layan movie dalam flight sampai nak muntah. Menyesal aku tengok Super 8. Macam cibai je cerita dia

Santapan pertama

Santapan kedua

Sampai dekat heathrow london dalam pukul 7 pagi. Settle custom semua sampai dekat Bayswater dalam pukul 9 pagi. Then breakfast dekat Subway Bayswater dengan amik breakfast meal 2 pounds. Halal ok! Settled makan check in dekat Hyde Park Suites then pergi usha Whiteley untuk usha perfume. Masuk H&M dalam Whiteley memang terbaik lah. Jumpa seluar and shirt yang berkenan. Ingat nak angkat terus tapi lek-lek dulu sebab banyak lagi masa dekat sini. Then balik ke hotel jap mandi-mandi dalam pukul 2 petang  gerak pi Oxford street naik bus double dacker and berhenti dekat Marble Arch. Sampai je sana, family aku terus jump masuk Primark. Aku masuk sekejap je, ramai sangat-sangat orang. Dah lah dalam Primark tu rasa panas jek. So better duk dekat luar  dekat area Oxford Street tu. Then aku berjalan around-around Oxford Street usha-usha kedai dekat situ. Sekali nampak lagi kedai H&M. Tapi masuk je H&M dekat sana semua barang wanita. sigh! Aku nak beli barang-barang H&M sebab dekat Malaysia belom ada lagi kedai H&M dekat sana. *Muka bongkak* Then jalan-jalan lagi masuk kedai Clarks! Fuh! jumpa Boat Shoe yang baik. Ingat nak cekau satu. Tapi biasa lah 1st day kat sini kan. lex-lex dulu. So dah penat-penat jalan aku masuk Primark balik and beli satu shoe yang berharga 6 Pounds and boxer 3 helai 4 pounds and stoking 6 helai 5 pounds!. Borong habis. Dalam pukul 5 petang rasa dah penat gila berjalan. Ye lah waktu Malaysia around 11 malam dah tu. Still jet lag and rasa mengantuk gila. Balik naik bus ke Hyde Park Suites semula, mandi-mandi and makan makanan mak aku beli kat Mark&Spencer (banyak gila!). Kenyang gila. Online guna BlackBerry mak aku. Update Twitter then golek-golek. Sedar-sedar  dah tidur. Pukul 6:30 petang dah tidur woi! Bangun-bangun pukul 3 pagi! Dah tak tahu nak buat apa. Suhu dekat luar 5degreeC. Mampos aku kesejukan! Serious tak tahan punya sejuk. Bukan yang comfy comfy tu. Ini gila punya.

Penat pundek baru sampai Heathrow Airport! Muka tak mandi seharian. Gilo.

Me at the Bayswater Station

Bayswater Station, London

Whiteley - famous jugak tempat ini bagi Malaysian yang duk menetap dekat London ni.

Menunggu Double Decker menuju ke Oxford Street. Bus Double Decker lama dah susah dah nak jumpa.

Bersambung..

p/s: Tapi kali ini dekat Oxford Street banyak sangat orang cantik. Memang cuci mata aku! =p
p/s/s: Dekat sini British accent aku terkeluaq dengan sendirinya. Dah macam Harry Potter aku! KAH!

Try read more if berani lah. Benda yang rare aku jumpa untuk 1st day!

Everywhere benda alah ini boleh di dapati kat sini. Rileks jek. Nasib aku pi dengan family. If aku pi dengan kawan-kawan yang kepala gila apakah kesudahan agaknya. Ini baru dekat London! Belom lagi Germany or France!

-atiQah- said...

murahnya tiket! selalunya dgn AA je dpt harga mcm tu. sbb sy kalau check etihad mesti around rm4000++ wpun trip lmbt lg. thn lps pergi time winter, suhu -10C. tobat xmo g dah sejuk sgt, tp bila balik teringat2 suasana sana. hehehe. thn dpn bln 5 nak pergi lagi.. :D