Monday, October 10, 2011

A Ring Around The Moon on 09/10/11


A ring around the moon.

Assalamualaikum

Malam 09/10/11 ramai yang pot pot pet pasal moon. Aku pon macam pelik. Why why why? Then aku pon berlari la ke luar rumah semata-mata nak tengok moon why? Kucing aku bantai pelik sebab aku tiba-tiba dongak langit. Dia tanya aku "kenapa ni bro". Aku malas nak jawab sama dia. So aku teruskan je tengok moon. Ingatkan moon bertukar jadi merah ke, terbelah ke. Rupanya ada ring around the moon. LOL! Why malam ini macam heboh sangat pasal bende alah ni. Kan dah banyak kali jadi. Dalam hidup aku rasa dah macam berpuluh-puluh kali ada ring around the moon ini. Around the sun tho. Eclipse lagi rare kot dari benda alah ini. BUT. But but. Its really beautiful than eclipse. Thanks God.

Fenomena a ring around the moon ini actually hanya optical fenomena. Optical fenomena ini bermaksud interaksi antara cahaya dan matter. Apa matter dalam Bahasa Melayu eh? Jirim ke jisim? Tak ingat lah. Dah lama tak blajaq sains dalam Bahasa Melayu *mood bongkak*. Nama sebenar fenomena ini adalah Halo. Halo ini terjadi apabila ais cristal yang berada di lapisan atas troposfera langit dihambat dengan cahaya dari bulan ataupon matahari. Ini pekara yang sering sahaja berlaku di mana-mana di seluruh dunia apabila lapisan troposfera penuh dengan ice cristal. Eceh! Dah macam cikgu sains sekolah rendah korang pulak kan. Ingat lagi dulu kecik-kecik aku buat awan dalam gelas. Letak air panas dalam gelas and seketul ais atas gelas. nanti dekat ruang yang ada tu jadilah awan! Mari tepuk tangan ramai-ramai ye kawan. Claps2 ala bapok.

Dah mengarut.

Pada zaman dahulu sebelum adanya meteorlogy untuk meramal cuaca. Halo effect ini digunakan untuk meramal cuaca. Orang putih dulu-dulu penah berkata pada aku: kalau kau nampak a ring around the moon kan, itu tandanya akan berlaku hujan yang sangat lebat atau salji yang sangat dasyat *tapi dia cakap english la, britsh accent!*. So kawan-kawan bersiap sedialah dengan hujan yang lebat esok pagi. Ataupon salji yang lebat. Dah siap-siap dah boots dan baju bulu-bulu esok pagi. Its SNOWING. HAHAHAHA. Siapa nak ikut aku main ice skating?

Itu sahaja untuk hari ini. BYE!

p/s: Korang jangan pandai-pandai nak pass story pasal sacred thing of the moon dekat kawan-kawan korang. Halo ini fenomena biasa je. Takpayah nak ajak kawan korang sembah-sembah. Mentang-mentang on 09/10/11. Semua nak ajaib. Kebetulan aja dong.



4 comments:

whitelilies island said...

hey tak perasan plak tarikh tu.. cantek! hadiah untuk tarikh yang cantik is bulan yang cantik.. bley gitew? ekeke :P

Carl Samsudin said...

boleh gituwwww!

hudds said...

aku mmg pemalas nak membaca. so aku tanya je kau sekarang hahaha. apa yg menyebabkan pagi esoknya akan berlaku heavy rain/snow??

Carl Samsudin said...

disebabkan ketulan ais kristal berkumpul di lapisan atas traposphere. So bakal manjadikan hujan lebat. Kalau negara sejuk akan jadi salji lebat lah.

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails