Wednesday, January 4, 2012

Dari Content Buku Ke Context Diri

Assalamualaikum

Ini sebahagian dari buku-buku aku. Sebahagian dari jiwa aku.

Sebahagian kenalan yang aku kenal sering tanya aku tentang apa yang aku tulis dan apa yang aku cakap. Dari mana sumber-sumber aku menulis dan bercakap. Aku akan menulis dan bercakap melalui apa yang aku baca. Bukan dari apa yang aku dengar ataupon apa yang keluar di media-media masa. Sebab aku jenis yang kurang percaya apa yang keluar dari mulut orang dan bunyi-bunyian dari media masa. Kalau aku ingin tahu sesuatu, aku akan rujuk buku atau penulisan-penulisan di dalam internet. Bukan semua penulisan ini adalah benar. Tetapi aku boleh membandingkan sendiri penulisan-penulisan ini dan mengikut gerak hati mencari kebenaran.

Siapa yang rapat dengan aku, family aku, rakan-rakan aku memang tahu aku suka membaca. Dari buku hingga ke article-article di dalam alam maya. Separuh dari hari aku, aku hambakan dengan menghadap sumber-sumber ilmu. Kadang-kala untuk aku menghafal ilmu-ilmu ini aku akan ber'tweet'. Cara untuk aku menghafal ilmu. Banyak penulis-penulis buku mengajar aku beza antara content dan context. Content adalah fakta, data dan segala bentuk informasi. Manakala context adalah cara sesorang melihat sesuatu keadaan atau benda. Point of view. Untuk mengubah context seseorang adalah amat susah sekali kerana mereka sudah biasa dengan keadaan sekeliling. Sekarang aku merasa bertanggungjawab untuk mengubah context kenalan-kenalan terdekat aku terhadap world currency. World economy. Kerana di sekolah kita tidak diajar financial education. Financial education adalah sangat penting. Aku sayangkan rakan-rakan ku dan keluarga ku.

"It is not money that makes you wealthy, rather its good information and a well develop financial IQ. Lots of people are smart but few have a good financial IQ"


 New books from Belle Yahya. Its good to have a partner that always support me from behind. And i love book from Mike Maloney. =)

p/s: My dream. One day aku dapat berada di atas pentas. Dan memberi talk based on my experiance.


11 comments:

Umar Kadir said...

I dunno y. But i like the way you write & think. Memang dari perspektif yg berbeza.

aisyah kirana said...

salute sme bro carl . harap boleh jadi someone wise like you .

Carl Samsudin said...

Umar : Thanks for reading. Aku kadang2 cuba nak educate orang. Tapi susah orang nak terima coz mereka refer aku ni siapa. But aku takkan give up lah. Aku cuba bagi apa yang aku tahu. =)

Aisya: Thanks. Baca je buku. Banyak akan tahu pasal dunia. Banyak ilmu di situ. Pupuk slow2 ok dear. =)

Dilakochan said...

Memandangkan aku kurang gemar membaca.....

Tp, dr ape yg kau share kan, sedikit sebanyak mencelikkan mata aku, n dpt jugak lah aku gain knowledge dr situ!

Thanks :D

Carl Samsudin said...

Dila: Alhamdulillah. Ada jugak gain knowledge dari apa yang aku tulis eh. Thanks! =)

fieyona raias said...

membace jambatan ilmu..

a doctor in the house tu macam cool juga :)

lina said...

salam - Yes agreed "You' re what you read".... :)

Carl Samsudin said...

Fieyona: COOLIO!

Lina: Thanks. =)

HyRoSSa aNniE said...

aku mmg maleh membace tapi mmg salute org yg suke mencari mcm hang... sekurg2 nye...sket demi sket... boleyh bantu aku gain aku nye knowledge... tanpe sedar... ko salah sorg cekgu aku la... =)

bLaCk | maWaR said...

eheh! saya pon ada one day itu..hhehehe

CikAnonymous said...

carl can i ask something?where did u buy leonarda da vinci book?

The Old Entry

Related Posts with Thumbnails